lördag 19 november 2011

Uteplantering och växthusmys med tända ljus !


Vilken dag ... det har varit idag !  10 grader varmt och solsken tillhör ju inte det man förknippar med november precis !

Underbart att hinna vara ute och rensa i rabatterna (som jag inte hunnit med tidigare) fylla på med täckbark där det behövdes och plantera om alla pelargonsticklingarna till större krukor inför vinterförvaringen ... kunde dessutom stå ute och göra det ! 

Vilken lycka ... till och med hackspatten var lycklig ... han tjattrade som sjutton där han hoppade runt på tallstammen och höll mig sällskap en stund innan han återgick till sitt hackande.




Men novembermörkret rådde inte solen på och vid 16-tiden var det dags att krypa in i växthuset, tända ljus överallt och slå på elkaminen. De stora röda julklotstakarna åkte ner från vinden och tog plats på bordet i växthuset och plötsligt började lite julstämning sprida sig ...

Grävde på vinst och förlust upp en julros ur rabatten och satt den i en korg i växthuset ... såg att det fanns flera groddar på gång ... hoppas den klarar sig och vill blomma ... njuter mer av dom i växthuset än i rabatten bakom solhattarna.

Några hyacinter har också planterats i en rostig korg med mossa och tallriset börjar leta sig in i växthuset och sprida lite talldoft .. så sakteliga börjar julen hitta sin form i växthuset och nästa söndags första adventsfika kommer absolut att avnjutas här !

Snart väntar makens goda kycklingmiddag (han har servat idag så jag kunde ägna mig åt trädgårdspyssel istället ... vilken kärlekshandling ! Puss min älskling!) och sedan väntar "Så mycket bättre" på TV ...jaaa så mycket bättre än dagen i dag blir nog inte en väldigt skön dag !


Hoppas du också haft en härlig mysig trädgårdsdag !
Ha det så gott !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Oj, så mysigt med tända ljus och lite skymning, det ger onekligen lite adventskänsla :)
    Otroligt att man kan jobba i trädgården ännu i nov! Men, nu kommer vintern åtminstone hos mig, lagom till advent kanske!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Det ser väldigt mysigt ut i ditt växthus med alla ljus! Bättre fikaplats kan man väl inte ha. Hoppas dina julrosor vill blomma där inne. Ingen trädgård för mig idag, men i morgon ska jag plantera rosor.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Så himla mysigt du har det i ditt växthus....måste verkligen hitta ett till våren...även om det inte blir lika fint som ditt...

    Kram Malin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa