söndag 8 maj 2011

Äntligen trädgårdstider igen och Den oklippta har fått blommor i sitt hår !


Guuud, sååå skönt att få komma ut i trädgården igen efter några ofrivilliga dagar under ullfilten i soffan!  (i och för sig har jag hunnit plöja massor med trädgårdstidningar och böcker och idéerna bubblar ... nu gäller det bara att få med maken på idéerna också ... hmmm ... jag får nog sovra lite innan jag lägger fram min strategi !)

Idag var sommarvärmen tillbaka igen och energin har återvänt !

Den här Pelargonfröken har växt oss över huvudet inne i huset och i dag fick hon flytta ut i växthuset IGEN !

Hon har varit där tidigare och vänt ... kånkade in henne igen när jag trodde att det skulle bli för kyligt på nätterna för henne ... men nu tror jag att växthuset håller värmen så hon även får behagliga nätter där ute! Dessutom blir maken glad att hon slipper vara ivägen när han skall ut och in genom altandörren i köket !

Undrar hur stor hon kommer att vara innan den här sommaren är över ...  och sommaren som bara står i startgroparna ännu !?


Nu blommar Blue Diamond i perennalandet ... och inte är den blå i år heller ... men vacker ändå !

Men visst går det fort nu ... lungörtshäcken har redan blommat över och det är jättetorrt i landen överallt ... här har det inte regnat på evigheter.

Fick jag bestämma fick det gärna regna på nätterna och vara varmt och soligt på dagarna ... men nu får ju inte jag bestämma så kanske får vi någon skur framåt torsdag ... till dess får man förbarma sig över de stackars uttorkade med vattenslangen !

Idag har vi klippt gräset för första gången i vår och alla trädgårdsstolarna som stått på parad på gräsmattan har äntligen fått flytta in på sin plats på altanen på baksidan. Med grannens hjälp fick vi också till slut ihop trädgårdsbordet som vi skruvade isär i höstas när det skulle in i förrådet ... nu BÖRJAR det äntligen bli lite ordning i trädgården !

Tack snälla för alla fina kommentarer ni lämnar här på bloggen ! Jag läser alla och gläds även om jag inte varit så flitig ute på andra bloggar på ett tag !

Trevlig vecka !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Blue Diamond sa du, det namnet ska jag lägga på minnet. Den hamnar på min vill ha lista. Ja visst är det härligt ute nu. Det är så vackert
    att det nästan gör ont. Ha det så gott.

    SvaraRadera
  2. Det ser helt underbart ut i tulpanlandet. Och vilken växtkraft pelargonen har.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fin tulpan du har!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Ännu en fantastisk trädgårdshelg, precis som påskhelgen för ett tag sedan! Sol på helgerna och regn i veckorna, kan vara en annan variant... ;-)

    Verkligen fina tulpaner, även om namnet säger en annan färg... Här är det tyvärr bara en enda tulpan som blommar i år. Kanske är dags för lite nya lökar.

    Vilken fantastisk pelargon! Hur har ni lyckats få den så stor? Är det storleken på krukan som gör att den trivs?

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Håller med dig regn på natten och sol på dagen.
    Gillar din stolar i växthuset väldigt mycket.
    Fast allt du har har fint.
    Gillar den tulpanen.
    ha en skön vecka
    Annika

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Visst har det varit en fin helg. Hoppas det fortsätter ett par dagar nu. Jag jobbade ju i helgen och är iställe ledig nu ett par dagar :).
    Vilka ståtliga perlagoner och din pellis var väldigt stor och fin.
    Här växer oxå min mårbacka och blir stor men det kommer inga blommor, vet inte vad som är fel.
    Ha de så bra och hoppas du kan övertala gubben.
    Många kramar Ing-Britt

    SvaraRadera
  7. Härligt att se dina bilder! Trädgårdstidningar är inspirerande men ibland känns det nästan som att jag inte ska titta i fler, just för att det alltid kommer så mycket idéer...:)

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara bilder på tulpaner.

    Det finns något att hämta inne hos mig om du har lust.

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Jag har något till dig på min blogg och du får göra precis vad du vill med det :)
    Du har inspirerat mig jättemycket, det ger mig ork att fixa i min trädgård. Målet är att den också skall bli vacker en dag :)
    Lotta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa