lördag 4 december 2010

Man tager hvad man hafver sa Kajsa Varg !


Det tycker jag håller än i dag ... även om Kajsa levde i början av 1700-talet !

Ibland kan saker och ting få ett annat användningsområde än vad konstruktören tänkt sig från början ... och egentligen är det bara vår egen fantasi som sätter gränserna !

Gamla sockerkaksformar går utmärkt att göra om till ljusstakar så här i juletider.


På loppis går det att hitta bakformar för några tior som blir vackra julstakar. Jag satte mina ljus i sand först så de står stadigt ... innan mossan och pyntet åkte på.

Tog små vitlökar som satt ovanför löken i höstas vid skörden och som egentligen var tänkt att sätta i jorden .. men det hanns inte med och nu fick de pryda mossan istället. Man tar vad man har !


De små bakformarna bakade min vuxna söner sina små sockerkakor i ett otal gånger när de var små ... kul att de kommer till användning istället för att ligga i lådan ! I den runda upp-och-nervända-formen har jag satt i en oasis i mitten som ljuset står i.

Kakfatet i två våningar är ett loppisfynd (20kr) och den gamla avskavda biblioteksstolen/stegen är också ett älskat fynd som pryder sin plats i köket ! Den kanske inte är från Kajsas tid ... men väl från århundradet efter !

Måste också passa på att TACKA vinnarna i utlottningen i förra inlägget som spred sån positiv energi med sin glädje över vinsten i sina kommentarer ! Oj .. vad glad jag är för er skull ... och era kommentarer kommer att värma mitt hjärta länge !!

Samtidigt vill jag hälsa alla nya läsare varmt välkommen hit .. hoppas du skall trivas !

STOR adventskram till alla !
/Isa

7 kommentarer:

  1. Ljuvligt pyssel du bjuder på. Jag har inte hål i mina små formar annars hade jag härmet dig det var ju super piffigt...
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag gillar oxå att använda det som finns här hemma.Ärvda ting extra mycke.Jag tänker på mormor när jag planterar hyacinter i soppskålen!
    Sambons farmors välling kopp får varje vår pärlhyacinter.
    Jag är ju ny i bloggvärlden o letar inspirerande trädgårsbloggar o din är ju jättefin!TACK så mycke för att du tittat in hos mig o lämnat en kommentar det VÄRMER!
    Kram fr.mig

    SvaraRadera
  3. Jättefint! Bara fantasin som sätter gränser. Och tänk vad röda äpplen är juligt och vackert!

    Kram // AnnaHelena

    SvaraRadera
  4. I love this theme it's beautiful! Very natural and creative, everything looks so christmasy, but I would want to keep this look for a long time after.
    Have a great Sunday
    Rosemary...

    SvaraRadera
  5. Tigrar kan också önska en trevlig andra advent, så nu gör jag det!

    SvaraRadera
  6. Vad fint du har fixat med formarna, blev jätteinspirerad. Köpte 2 gamla rostiga sockerkaksformar på loppis i Eksjö igår för 5:- st..nu blir det ljusstakar i båda.
    Ha en skön söndagskväll
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för bra tips på ett bra pyssel, ska genast göra ett arrangemang med 4 ljus i en bakform eller annan lämplig skål! Kram Emma, trevligating.se

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa