onsdag 30 november 2016

Tips till adventskalender !


Idag recyklar jag ett inlägg från 2010 eftersom ingen (vad jag hört på radio mm) tipsar om upplevelsen av att julkalendern man skapar själv till barnen kan innehålla ett sammanhang istället för lösa prylar bara för att det skall vara något i paketen. Så här kommer mitt förslag i repris :


Små figurer som fulländade bilden

Jag kan fortfarande känna spänningen att vakna varje morgon i december och få dra ut ett litet paket ur adventskalendern som hängde ovanför sängen. Den hade en inplastad stapel så när man drog ut ett paket längst ner så åkte resten ner ett hack tills det bara var ett paket kvar på julaftonsmorgon.

Även fast jag visste att det var Jesusbarnet i det sista paketet som skulle ligga i krubban för att tillsammans med de andra små figurerna fullända bilden var det lika spännande och roligt varje år. Adventskalendern kom från min fars gamla lanthandel och på vägen upp i vuxenlivet försvann den på någon vind någonstans.


Se skådespelet växa fram

När jag själv fick barn ville jag så gärna förmedla den känslan jag själv upplevt att plocka ut små figurer som hade sin givna plats i ett sammanhang och se ett skådespel växa fram mot klimax, JULAFTONEN!

Istället för stapeln fick det bli paket fastknutna i ringar istället. (OB-paket var perfekt att spara och använda ... vi hade städskåpet fullt med kassar!). Av stuvbitar av filt som klipptes till och limmades fast på en playwoodskiva växte ett kalenderhus fram. Sedan broderade jag små julfigurer på överbliven lakansväv ... det hade jag aldrig haft tålamod till idag kan jag säga!!

Efter några års trevande fann jag det jag sökt, ett PUSSEL !! Ett pussel är perfekt för adventskalendern ... man slår in bitar som går att sätta ihop i ett paket varje dag och fram växer ett skådespel som blir fullbordat på julafton. Vi snickrade till små ramar med kanter där pusslet kunde läggas och skjutas undan efter behov.


Återanvänd nästa år

Vi använde samma pussel varje år för att ungarna skulle få känslan av att veta vad som kommer, men ändå inte, eftersom man glömmer under ett år (vi plockade undan det efter varje jul). Vi valde ett festligt pussel där Disneyfigurerna hade stor fest och där Mimmi och Musse dansade så Mimmis röda skor åkte av, Pluto vibrerade av lycka med pingla i svansen och glada ballonger i olika färger fyllde taket !





Uppskattas nog lika mycket idag


I takt med att ungarna blev större byttes pusslet ut mot ett med mindre bitar och
urvuxet pussel fick ärvas av lillebror.

Vilken nostalgi jag känner nu, mina barn är ju vuxna i dag och det här utspelade sig i början av 90-talet (det syns nog på kalenderhuset!). Hoppas ändå att det skall vara lika aktuellt idag, trots det tekniksamhälle vi lever i !

Kommer ihåg vilken tid det tog att slå in 48 små paket ... satt sent på kvällarna för att hinna i tid ... hoppas du har bättre framförhållning än vad jag hade om du har barn i den här åldern och startar i tid för att slippa stressa ! (fast nu är det ju inte så många dagar kvar !)

I flera dagar har jag hört inlägg på radion om julkalendrar och flera har tipsat om en tredjedel ätbart i paketen, en tredjedel pyssel osv. 

Då har jag utropat : ETT PUSSEL !! SÅ nu är det sagt - hoppas alla hörde nu!

Ha det så bra alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Vilken härlig historia du berättar, låter som ett nderbart minne för både dig och barnen.
    Vuxenkalender vill jag oxå ha, kanske ska höra med min vän om vi ska göra en åt varandra...hihi
    Ha de så bra, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt Isa, vilken bra idé, hoppas många tar efter. Resurssnålt...me like ! Till våra barn hade mormor broderat en kalender, jag brukade baka små pepparkakshjärtan och hänga i och till helgen var det något godis inslaget i paket.
    Den där vuxenkalendern nappar jag också på... nästa år.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt tips på kalender. Mycket trevligare än att slå in godis, vilket jag gjorde när baren var små.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Jättefint minne, tänk jag fick en känsla av att jag kommer ihåg adventskalendern. Du förklarade på ett sånt sätt så jag såg det framför mig, kanske minns jag krubban! Jag behöver floristen till 1:a advent? Vill ha en krans, ska studera bilderna noga på dessa underbara kransar.
    Kram, Åsa

    SvaraRadera
  5. Beautiful story. I love how Christmas brings to us all of our memories from when we were children. An adult calendar is a great idea.
    Rosemary...

    SvaraRadera
  6. Vilket underbart tips! Det hade jag velat haft för 15 år sen, när jag drog igång min paketkalender ;) Men nu är mina nog för stora och för invanda med vad de "brukar få" i kalendern... men något att tänka på om jag får barnbarn någon gång... ;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  7. Genialt Isa! Ska tipsa min yngsta dotter som nu håller på att slå in 48 paket för brinnande livet!

    Må så gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Mycket bra tips, Isa! Eftersom jag hade haft 72 paket att slå in har jag faktiskt aldrig ens övervägt någon egentillverkad kalender, men sönerna brukar få någon butiksköpt i stället. Jag har ett starkt minne från min egen barndom när familjen fick en chokladkalender från någon gäst (sådana fick vi aldrig annars) och som jag och mina tre syskon fick dela på med en lucköppning var fjärde dag, hahaha!
    För övrigt känner jag nog igen beskrivningen på Disneypusslet som vi har haft (eller kanske har, jag har dålig koll) där hemma!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  9. Inte alls någon dum idé. Jag hade själv ingen kalender mer än den med luckor som vi öppnade tillsammans varje morgon.
    Ha det gott i Adventstid.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Så bra tips med ett pussel! Pussel är alltid kul även även som vuxenpyssel.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  11. Lysande idé på alla sätt och vilka fina minnen dina barn ha fått ta med sig till nästa generation.
    Allt gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  12. O. . den kalendern kommer jag ihåg. . undrar vart den tog vägen! Kanske gick den sönder
    o kastades det är ju ganska länge sedan!
    Kram/syrran

    SvaraRadera
  13. Min mor klistrede 24 små tændstik-æsker sammen - og klistrede pænt papir og tal på - inden i var der kun enten lidt rosiner eller et par chokoladepastiller - men hu hej hvor gik det let med at komme ud af sengen i de kolde decembermorgener - for at åbne dagens æske... hi hi
    Tak for frøposen, hvor er den fin. Jeg glæder mig til at så dem i foråret.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa