tisdag 12 oktober 2010

Probiotika till växterna och "smulade" fröer !


Nu har jag äntligen myllat ner BioBalans runt rosorna och klematisarna, som jag tänkt göra så länge. BioBalans stärker upp de goda krigarna i jorden så dom står sig starkare mot de ondas armé, ungefär som probiotika gör med människokroppen.

Man bör göra det 2-3 ggr/säsong så det tar nog ett tag innan jorden byggt upp ett bra "immunförsvar" mot skadeangrepp.


När man som jag har en kropp som "bråkar med en" får man hitta genvägar i trädgårdsarbetet som inte tar så mycket kraft.

En sådan genväg är att ta fröer på hösten från växter där blomknopparna torkat och smula ut direkt på marken där man vill att det skall komma upp nya plantor till våren.

Den här dubbelblommande stockrosen tyckte jag så mycket om så nu har jag smulat ut en massa fröer och hoppas att den trivs och vill vara med nästa sommar också !


En annan "genväg" är att plantera växter som förökar sig av sig själva !

Lavendel, aklejor och fingerborgsblommor är sådana som gärna vandrar runt och hittar olika skrymslen och vrår där de slår sig ner och ibland bildar dom riktiga kolonier. Sedan kan man flytta dom dit man vill ha dom !


Andra förökar sig mer där de står som solhattar och bergsklint. Och med växter tätt, tätt intill varandra i perennalandet växer det nästan inget ogräs ! Också en "genväg" som spar kraft !

En riktigt bra vecka önskar jag alla bloggvänner !

Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Vilken fröjd din trädgård är! Stockrosen är så vacker!
    Tack för din hälsning.....blev så glad å pigg! ;o)
    Må gott.....kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Ja här är det härligt och växterna trivs. Klart att de gör med all denna omsorg.

    Så du var där på bloggmarknaden hos Kicki...undrar just om vi pratade lite med varandra då....?

    annika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa