söndag 1 augusti 2010

Växthus med många funktioner !


Så har vi då landat här hemma igen och håller som bäst på att "boa in mig" i växthuset och försöka få in alla funktioner som jag vill ha in. Det får ta lite tid och växa fram successivt.

En del har redan hunnit letat sig in och ett tag var jag en ganska flitig loppisbesökare. Loppisskyltarna dyker ju upp bakom nästan varje krök så till slut blev till och med jag loppismätt.


Började med inredningen utanför växthuset eftersom det är första intrycket. Den gamla grånande däckstolen är naturligtvis ett loppisfynd. Underbart att sitta där och sträcka ut handen för att dra lite i fjärilslavendeln som doftar ljuvligt !


Mitt gamla Ikea-planteringsbord som letades fram i förrådet där det stått belamrat med krukor och andra pryttlar får hänga med ett tag till. Jag vill gärna ha space när jag håller på och planterar eller pysslar och donar och dessutom kan man plocka bort allt uppepå bordet och använda det till buffébord när man har gäster.

Den grön/röda plastbaljan ser lite malplacerad ut och får nog kicken inom en snar framtid.


Korgsoffan med korgstol är ett Blocketkap som vi bara behövde åka några kvarter för att plocka hem. Letade först en gammal avskavd järnsäng, men insåg att den inte skulle funka att sitta i när man vill ha middagar nere i växthuset.

Korgsoffan funkar att slå i kull sig i när man vill vila en stund. Man får slänga benen över armstödet och bulla upp med kuddar.

Den halvmålade piedestalen och den omålade hyllan i bakgrunden skall få färg en dag med färgenergi ! Kanske dyker det upp en sådan dag under veckan !


Bordet är ett oömt loppisfynd från Fyra systrar som har två utdragsskivor. Perfekt till sådderna på våren och när gäster tittar in.


Farmor och farfars gamla kommod från 1920-talet som jag tyvärr slipade bort all färg på för 10 år sedan får bli bostad till alla färger. Den gröna ursprungsfärgen hade passat perfekt i växthuset.

Nu kanske målarpenslarna får jobba på duk igen, istället för fönstermålning som varit aktuellt den här våren och sommaren. Jag kände en djup längtan efter att fatta penseln igen när jag dammade av färgburkarna.

Jag är absolut ingen konstnär utan målar endast för att må bra och få utlopp för mina inre känslor och fantasi. En form av bildterapi där tiden framför staffliet är det viktiga och inte resultatet på duken.

Jag vill också tacka för alla fina kommentarer och lyckönskningar till vårt bröllop. TACK snälla ni !

Kram /Isa

4 kommentarer:

  1. Vilket växthus... helt underbart.
    Jag gillar Ikeas gamla planteringsbord och korgstolarna skall vi inte tala om.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Såå fint det är...och mysigt..... Fniss... Har samma planteringsbord med plastbalja på...... Kändes verkligen bekant att se det på bilden. Men förra veckan flyttade jag ut bordet till min utehörna.....

    Härligt att ha plats att äta middag och så också i växthuset.....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Välkommen tillbaka, hoppas du är utvilad efter den intensiva händelserika tid som var. Avnjut augustikvällarna i det underbara vackra växthuset!Kram, Åsa

    SvaraRadera
  4. Helt underbart växthus, uterum och blivande ateljé! Förstår att du är glad att få börja inreda!

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa