måndag 16 augusti 2010

Underbara, färgstarka Stadsträdgården !


Idag var jag tvungen att ta tur in till staden efter jobbet för att göra en hel lista med ärenden och vilken chock det var !

Det kändes som jag kom från planeten trädgård och ramlat ner på planeten staden. Folk överallt som stressade och sprang.
För att inte tala om alla ljud !
Har knappt satt min fot där under hela sommaren. Ändå älskar jag verkligen Örebro !

Jag tog bara det viktigaste på listan och flydde sedan till oasen i staden ! Stadsträdgården ! TACK för att du finns och tack Lars Eric Krafve för allt jobb du lägger ner på att komponera de fina rabatterna !


Kryddträdgården är ett av alla smultronställen i Stadsträdgården. Här kan man sitta på bänken, dra in doften av all lavendel och låta tankarna försvinna bort till ljudet av det porlande vattnet.

Just idag var det dock för mycket folk här med, för en stunds meditation. Oj, jag börjar låta som en eremit, för mycket folk överallt !



Härifrån brukar jag hämta mycket inspiration ! Min långa snirklande perennarabatt kom till mig i tanken vid ett besök här.


Kvinnerstaskolans små idéträdgårdar är underbara ! Visst är det en rolig idé med det fristående fönstret som t.o.m. har fönsterbräden med vackra krukor. En idé att ta efter kanske !

Sedan åkte eremiten hem till sitt eget tysta trädgårdsparadis ! För visst har vi alla ett trädgårdsparadis, oavsett om det är en pyttebalkong med stol och kruka eller en jättestor trädgård !

4 kommentarer:

  1. Helt galet vackert! Tack för alla fina bilder:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Så vackert ... och idag damp lökkatalogen ner i min brevlåda...!
    :)

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det vackert i Stadsparken, med Stadsträdgården i ena änden och Wadköping i den andra! Blommorna på broarna i stan är också fantastiska! Vi har en duktig stadsträdgårdsmästare!

    Fristående fönstervägg finns även i Rosenträdgården i Nora, fast där är det en lång vägg med fönster. Kul idé som kan ge läskydd och varmare läge till växterna.

    Förstår dig om du håller dig hemma i din härliga trädgård. Nu har ni ju även ett vackert växthus! Såg mysigt ut med tända ljus i sensommarmörkret!

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Ljuvligt fint ni har det där!

    Ha det fint! H.
    Från en annan del av planeten Trädgård:-)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa