torsdag 5 augusti 2010

Oemotståndiga Kaprifoler !


Jag hade skrivit en strikt lista på vad jag skulle ha från plantmarknaden innan jag åkte.

Benmjöl, Biobalans, Algomin, Citrusjord mm stod det. Inte ett växtnamn fanns med.

Vad kom jag ut med ?

3 kaprifol och 2 klematis (och benmjöl från listan).

Känner du igen dig ?

Helt plötsligt i affären när jag fick syn på skylten med nedsatt pris på klätterväxter och bilden från frodiga vildkaprifoler som vi såg på Stenshuvud på Österlen i somras dök upp som en oljad blixt i hjärnbalken på mig hade jag ingen chans att värja mig.


Jag kapitulerade direkt ! Klart som korvspad att kaprifolerna skulle med hem !

Blomsterkaprifol, Lonica Heckrottii Goldflame som blommar från juni till oktober (på bilden är det dock en American Beauty istället lånad från odla.nu).


Perfekt vid den rostiga portalen av armeringsmatta där lavendel, svarta stockrosor (som kanske blommar i sommar) stäppsalvia och rosor växer. Mmmmmmmm kan redan känna doften !!

Nu satte jag två på en sida och en på den andra sidan av portalen. Planteringsavstånd skulle vara 1 m enligt planteringsanvisningarna (nu är det kanske bara 30cm mellan plantorna där jag planterat två stycken).

Jag läste en artikel om en kvinna som hade en helt fantastisk trädgård med vällande och frodiga klätterväxter där en del av hemligheten var att plantera flera stycken tillsammans. Runt ett träd hade hon planterat kanske sju, åtta st.

Hur många klätterväxter brukar du plantera tillsammans ? Har du någon hemlighet för att få dom så där vällande och blomstrande som i drömmarna som du vill dela med dig av ?


Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Nää-e..! oooo neeej! Jag kommer aldrig hem med annat än det som står på listan...:-D
    Och jag har heller aaaaldrig något i planteringskö...
    Suck, att man aldrig lär sig;-)

    Vad fint det ser ut i din trädgård där!!
    Ha det gott, H.

    SvaraRadera
  2. Hihi... ja det där har väl hänt några gånger (eller nästan alla gånger....) :-)

    Oh... tyvärr inga tips gällande klätterväxter... Men tycker att det gäller för de allra flesta växter att om man planterar flera stycken tillsammans så blir resultatet snabbare det man vill.... Endast en gång har jag planterat för 'mycket' tillsammans. Och det gäller just en klematis. Satte alldeles för många plantor som jag drivit upp själv runt en ganska stor pilkon... Men det blev inte alls bra. Klematisen är alldeles för frodig och kväver nästan sig själv så att blommorna inte får något ljus... Till våren ska jag absolut gräva upp dom, dela på dom och flytta.....

    Snygg rabatt du har... gillar den skarpt.... (måste säga det igen....)

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Hm... jag brukar ofta gå in i en plantskola med orden "jag ska bara titta - inte köpa något". Kan bara säga att det INTE fungerar. Hjärnan förstår inte ordet "inte".

    Din redan underbart vackra rabatt kommer nu att bli ännu vackrare :)

    Kram, Outi

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa