lördag 14 augusti 2010

Augustikväll i växthuset !


Nu när augustimörkret kommer smygande över oss tidigare och tidigare om kvällarna är det supermysigt att tända ljus lite överallt i växthuset och bara sitta där och lyssna till tystnaden och filosofera. Det är lite sakral känsla i huset med alla murarna och akustiken när man spelar musik är fantastisk.

Körde ett yogapass där nere under veckan och det var en otrolig skön känsla att ligga på tegelgolvet med himlen ovanför. Ännu bättre blir det när vår snickartokige granne återgår till jobbet så det blir helt tyst på förmiddagarna.

Växthuset har blivit vårt nya favorittillhåll att äta både frukost och middag i. Det känns lite som att ha sommarstugan i trädgården, 20 meter från huset !


Jag har fortfarande fönsterrutor att putsa och lister att måla innan det är klart. Har kommit av mig helt i värmen och regnet. Dessutom fixar min kropp bara några fönsterrutor i taget så det blir till att ta det lååååångsamt och dela upp. Många av rutorna har riktigt gammalt glas med bubblor i glaset och det är så vackert att putsa fram !

Snickaren är inte heller klar och han kommer inte förrän vecka 36 !! för att göra klart det sista. Före dess känns det som att jag inte kan sätta upp hyllor i fönstren och annat som skall upp på väggarna. Så nu tränar jag på tålamod !

Under tiden funderar jag som bäst på vad som skall planteras i växthuset.

En ganska angenäm syssla ... ser redan för min inre syn vinrankorna som glatt klättrar efter den vitkalkade stenväggen och klär in in den i intensiv grönska med druvklasarna hängande som solmogna frukter inom räckhåll när man sträcker upp handen från den sköna korgstolen där man sitter nersjunken och mår gott. Ajjjjjj !! Får fortfarande nypa mig i armen för att förstå att drömmen är verklighet!

4 kommentarer:

  1. Oh, vilket fantastiskt snyggt och mysigt växthus. Vi ska snart bygga ett som sitter mot yttervägg, men det blir inte lika snyggt som ditt tyvärr. Men jag tror det blir väldigt användbart på augustikvällarna.
    /Carin

    SvaraRadera
  2. första gången jag kikar in o gud vilken fin blogg om din underbara trädgård..Får massa insperation nu när ja själv ska flytta ut till ett hus=)

    SvaraRadera
  3. Såå underbart härligt det ser ut å vackert!!! Älskar skymning med tända ljus i växthuset och i trädgården..... Förstår att du njuter av ditt nya fina växthus.... Ja, hihi du får nog nypa dig i armen i flera år.......

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  4. Määään så himla mysigt det har blivit!!!
    Här kommer det att infinna sig ett själsligt lugn
    ....men även massor av nya trädgårdsideér. ;-)

    Kram B

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa