torsdag 11 mars 2010

Yoga, asfalt och lunch i växthus !


I går hade äntligen snön smält såpass att det gick att ta sig fram på cykel till mitt efterlängtade yogaställe. Vilken känsla det var att cykla genom vattenpussar istället för att kämpa fram med cykel på oplogade cykelvägar och bli helt slut !

Aldrig hade man väl trott att man skulle bli så glad över att se svart asfalt igen !

Direkt man kliver innanför dörren till yogan så känns det som man kliver in i en annan värld. En värld där man kan andas djupare, syresätta kroppen, rensa hjärnan och tanka ny kraft.

Tänk att något så enkelt som att fokusera på sin andning och låta den ta plats längst ner i magen kan ge så mycket. Kanske därför den är så gammal som 5.000år.

Det är guld värt att unna sig ett yogapass mitt på dagen efter jobbet eller som lunchpaus, rekommenderas varmt !

Avslappnad i kroppen efter yogan vände jag cykeln ner mot Stadsträdgårdens växthus där jag inte varit på hela vintern. Vägarna bäddade ju just nu upp efter vintern och inbjöd till en tur mot ekologisk vällagad mat.

Väl där träffade jag på en gammal yogavän som jag inte träffat på ett tag så det blev en jättetrevlig långlunch med vegetarisk moussaka och massor med färgglada grönsaker ur olika skålar.


Som efterrätt lapade vi i oss vårutställningen med mängder av vårblommande växter som Kvinnerstaskolan trädgårdsutbildning satt ihop. Fick jättemycket inspiration av bla en hängande krans med upp och nervända tulpanlökar där lökarna syntes i kransen. Jättevackert och annorlunda ! (tyvärr var kameran hemma !)

Härlig dag med mycket påfyllning som kröntes med en tupplur i soffan på spikmatta under fårullspläden !

Foton från Örebros hemsida och IMY (Institutet för medicinsk yoga)

3 kommentarer:

  1. Härligt, härligt, nu ska jag på mitt yogapass, kundaliniyoga. Avslutar med yoggite. Ha en fortsatt härlig dag i solen. Åsa

    SvaraRadera
  2. Sitter och läser om vad som låter som en helt härlig dag, när jag plötsligt förstår att du är i Örebro...Är själv utflyttad Örebroare! Blir så himla sugen på att besöka stadsparken och växthusen..mm.
    Tack för trevlig läsning, Helena.

    SvaraRadera
  3. Åsa, yoggite är så himla gott ! Hoppas du hade en härlig stund på ditt yogapass !

    Helena, jag är inflyttad örebroare och stortrivs i stan ! Växthusen i Stadsparken är nu nyrenoverade och maten är lika god som vanligt ! Du får göra ett återbesök i vår !

    kram Isa

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa