måndag 22 februari 2010

Gult, orange och lila välkommen in !


I det långa perennalandet är gult, orange och rött förbjudna färger. Det är en kall rabatt med lila, rosa, blått, vitt, silver och lime, en riktig läkerabatt. Men nu börjar jag gå igång på starka färger igen ! Det känns härligt !

Så nu välkomnar jag Slingerkrassen "Out of Africa" till landet runt huset som vi egentligen skulle lägga igen, men som nu får en andra chans ! Tänkte bryta av med lavendel som frösått sig lite överallt.


Som sällskap kommer de att få en jättevacker Ringblomma "Kalinka Orange" och/eller "Kalinka Apricot". Kan inte riktigt bestämma mig för vilken eller också båda. Huset är gult liksom staketet så det kanske blir för blekt med "Kalinka Apricot".

Landet runt huset är jättesmalt, 50-60 cm kanske, så jag tänkte upprepa ett mönster med växterna. Har sedan tidigare en tidigblommande gul prästkragsliknande blomma som egentligen skulle ha delats och flyttats i höstas, men om jag gör det tidigt i vår, hoppas jag den skulle tycka livet är kul ändå. Vi får se om den platsar i sällskapet.

Hoppas på att det skall bli effektfullt med några återkommande växter i stor mängd även om landet är smalt !

Bilder från Jennys frön & sånt samt Lord Nelson

3 kommentarer:

  1. Hej igen, jag kommer tillbaks och beundrar din ruin, den är verkligen cool:-)

    Årets nya planer låter fint, du verkar ha en av mina favoriter, den tidigblommande gula vårkragen (doronicum orientale). Jag älskar den långa blomningen i maj, då inget annat högt förutom tulpaner, narcisser är igång.

    Ha en trevlig vecka,
    Hillevissan
    PS är det grön ölandssten du använt i ruinen?

    SvaraRadera
  2. Hej hittade hit för första gången. Jag är själv rätt förtjust i starka färger. De gör mig glad. Liksom solen som är uppe idag. Ha en fin fin vecka/Gela

    SvaraRadera
  3. Roligt att du gillar ruinen ! Vi byggde den av Gotlandssten (kalksten) som vi hade över sedan tidigare. Ibland får man bygga enligt principen, man tager vad man haver !
    Ha det så gott !
    Isa

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa