tisdag 26 januari 2010

Återbesök i Perennarabatten våren 2009


Sitter här och tänker tillbaka på sommaren 2009 samtidigt som jag drömmer om hur perennarabatten kommer att se ut sommaren 2010.

Tillbakablicken börjar tidigt på våren när Vita Löjtnantshjärtan, Aklejor i olika höjder i rosa och vita toner, Bergsklint, Silverarv och tulpaner i vitt, blått, rosa och lila kommer på besök.

Med sig har dom också några okända vänner, en ljusblå vänlig blomma där blommorna utvecklas på stänglar i buskformat samt en lågväxande lila, vacker liten klockliknande sak som kommer väldigt tidigt, kanske är den allra först på plats. Det är första vintern i nya landet så jag hoppas verkligen att den hann rota sig ordentligt i höstas så den klarar vargavintern.

Bergsklinten gillade jag inte alls från början. Den fick mest vara med för vi hade så många av den när det var dags att flytta växter, att den hade "rätt färg" och att vi hade ett 20 m långt land som skulle fyllas upp.

Nu tycker jag att den är både vacker och tacksam, när den blommat klart klipper man bara ner den och sedan kommer det nya blomskott hela sommaren.

Sedan blir det ju harmoni i landet när man kan låta samma växt återkomma några gånger. Jag är väldigt tacksam över att det just då växte så många småplantor i gamla landet runt huset att vi kunde gödsla hur mycket som helst med dom !

Vi flyttade höstblommande växter på våren och vårblommande på hösten och tränade väldigt mycket på tålamod och ibland kom vi helt ur fas. Här är det Jättedaggkåpan som motvillligt lät sig flyttas våren 2009.

Vi blandade upp lerjorden i nya perennarabatten med kompostjord i storsäck från Atleverken, planteringsjord och kogödsel i billiga påsar. Jag tror det blev en bra blandning. Tänkte lägga på ett lager med kogödsel varje vår. I förrådet står tre säckar med kogödsel och väntar, inköpta direkt av en bonde.

2 kommentarer:

  1. Hej där! Vad kul... Har du varit här och köpt mina fönster?! Spännande!!! Jag funderar på att också köpa jord från atleverket men vet inte någon som testat den... Är den näringsrik?
    Vi har just konstaterat att vi har näringsfattig jord och behöver tillföra bra jord för att våra växter skall växa bra.

    Mvh Camilla

    SvaraRadera
  2. Ps... vill gärna testa en tuva av de där små blå blommorna ;o) . Vet du vad det är för något? Nyfiken? Isop? //Camilla

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa